روسیه پس از اوکراین ممکن است به سراغ کشورهای دیگر برود

دبیر کل ناتو روز جمعه گذشته گفت: در روزهای آینده ممکن است اوضاع بدتر شود و کرملین برای افزایش حوزه نفوذ خود به سراغ کشورهای دیگری از جمله گرجستان و بوسنی-هرزگوین برود.

به نقل از گاردین، ینس استولتنبرگ در آخرین ارزیابی نظامی‌اش درباره خطر حملات نظامی روسیه یا «سرنگون‌سازی» حکومت در گرجستان که هم اکنون سربازان روسی در آن حضور دارند و نیز درباره بوسنی-هرزگوین که صرب‌های بوسنی در آن با حمایت کرملین تهدید به جداشدن کرده‌اند، هشدار داد.
استولتنبرگ پس از اجلاس ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: «در روزهای آینده احتمال دارد اوضاع بدتر شود و با انتقال سلاح‌های سنگین‌تر و ادامه حملات روسیه در سراسر اوکراین مرگ و رنج بیشتری ایجاد شود.»
به گفته استولتنبرگ، هدف روسیه بازسازی یک حوزه نفوذ در اطراف خودش است و کشورهای عضو ناتو درباره نیاز به حمایت از کشورهای دیگر در معرض خطر از جمله گرجستان و بوسنی- هرزگوین بحث کرده‌اند.
او گفت گرجستان و بوسنی-هرزگوین در معرض خطر «دخالت بیشتر، سرنگون‌سازی و حتی حملات بالقوه نیروهای مسلح روسیه قرار دارند.»
دبیرکل پیمان ناتو گفت که تقاضای اوکراین برای ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز این کشور در اجلاس امروز در بروکسل مورد بحث قرار گرفته است، اما به گفته او این پیمان نمی‌تواند به طور مستقیم با روسیه درگیر شود.
توضیح:
-با توجه به وجود ضریب نفوذ بالای روس ها در میان صرب های بوسنی و تمایل شدید میلوراد دودیک، رهبر جدایی طلب آنان، بنظر می رسد: التهابات و تنش های قومی و نژادی در بوسنی که از چند ماه گذشته با خروج صرب های بوسنی از نهادهای مهم دولتی کلید خورده است وارد فاز جدیدی شود که قطعا با حمایت روس ها همراه خواهد بود. این اتفاقات به نتایج و دستاوردهای دولت روسیه در اوکراین بستگی شدیدی دارد!
-روسیه همواره در خصوص پیوستن بوسنی و هرزگوین به ناتو نیز هشدارهای رسمی داده است که در صورت تحقق این امر، با واکنش سخت روس ها مواجه خواهند شد.
-در موضوع جنگ اوکراین و روسیه نیز موضوع اصلی بر سر گسترش مرزهای ناتو در پی ایجاد سپر موشکی در لهستان و همچنین وجود پایگاه ها و نیروگاه های اتمی در اوکراین است که با توجه به وضعیت ایام اخیر جنگ و درگیری در خاک اوکراین، شاهد عدم مداخله نظامی مستقیم نیروهای ناتو بر اساس ماده 5 این پیمان بین المللی هستیم. لذا شاید بتوان کشورهایی همچون اوکراین و بوسنی و ... را صرفا جولانگاه قدرت های بزرگ برای عرض اندام و ایجاد سپرهای انسانی در مقابل تهاجم سایر رقبایشان دانست.
-گمان می رود: ناتو هم مانند سایر سازمان های بین المللی در پی برآورده ساختن حاجات و انتفاع کشورهای مرکز قدرت است و در هر صورت کشورهای پیرامونی مانند اوکراین و بوسنی و ...، حتی در هنگام نیاز به حضور و کمک واقعی این نیروها، در مقام عمل سودی نخواهند برد! در جنگ دهه نود میلادی در بوسنی و هرزگوین همه جهان شاهد آن بودند که در پیش چشم محافظان صلح بان سازمان ملل(سربازان هلندی)، هزاران نفر مردم بی دفاع غیر نظامی را سلاخی کردند!!!

سعید هاشمی

کارشناس بوسنی و هرزگوین

جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 11517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =